EasyCharging

Allmänna villkor 2019

hero1.png

Dessa villkor gäller för alla EC:s avtal som sluts efter den 1 januari 2019 och gäller försäljning av EC:s produkter och tjänster inklusive installation av dessa. I dessa villkor avses med ”EC” EezyChrgng AB, organisationsnummer 559163-9975.

 

EezyChrgng AB:s (EC) allmänna villkor

 

1. Avtalets ingående och giltighet

Dessa villkor gäller för alla EC:s avtal som sluts efter den 1 januari 2019 och gäller försäljning av EC:s produkter och tjänster inklusive installation av dessa. I dessa villkor avses med ”EC” EezyChrgng AB, organisationsnummer 559163-9975.


2. Avtal

2.1 Alla EC:S erbjudanden gäller så länge lagret räcker och i den utsträckning leveransproblem inte uppstår.

2.2 Avtal ingås när köparen accepterat EC:s offert antingen via godkännande per mail, muntligt, skriftligt eller via digital signering. EC skickar en mailbekräftelse till köparen efter att beställningen har mottagits.

2.3 Kunden ansvarar för alla uppgifter, antaganden, uppskattningar och övriga faktorer som ligger till grund för köparens beslut att ingå avtal, vare sig dessa meddelats EC eller inte.

2.4 EC låter tredje part ”installatören” utföra installationerna. Vid avvikelser från offert, på grund av otillräcklig eller felaktig information från kund alternativt överenskommelse om tillkommande arbete och material på plats, träffas överenskommelsen om extraarbete mellan kund och ”installatören” vid installationen. Sådan överenskommelse om extraarbete undertecknas av köparen vid installationen och blir ett tillägg till det befintliga avtalet med EC.

2.5 EC är rådgivande part vid en systemframställning utifrån de förutsättningar köparen presenterar. Det är köparens skyldighet att tillhandahålla korrekt och utförlig beskrivning/underlag/förutsättningar till de system man efterfrågor. Det är köparens ansvar att kontrollera att antaganden som gjorts av EC stämmer då information saknats i underlag som lämnats av köparen till EC för offertlämning.

2.6 Alla underlag, programvara, ritningar och material, för systemlösningar, som tillhandahålls av EC i form av offerter, studier, rapporter, tekniska specifikationer, skisser, dimensioneringsberäkningar samt övrigt liknande materiel anses tillhöra EC och får ej användas som beställningsunderlag eller upphandlingsunderlag till annan leverantör annan än till EC eller till av EC godkänd samarbetspartner. Om överträdelser sker förbehåller sig EC rätten att fakturera köparen en kostnad som motsvarar arbetsinsatsen samt kunskapen att utföra dimensioneringsarbetet för det aktuella systemet, minsta kostnad 30.000kr + moms/system. Om andra omkostnader förekommit kommer dessa också att faktureras köparen.


3. Leverans, ansvar och egendom

3.1 De produkter som EC levererar ska anses vara levererade när produkterna har mottagits på den adress köparen har uppgivit.

3.2 EC och köparen avtalar per e-post om tid och plats för leverans och installation.

3.3 Om leverans och/eller installation inte kan ske vid avtalad tid ska EC ansvara för att detta skriftligen meddelas, inklusive uppgifter om en rimlig ny tidpunkt för leverans. EC kan aldrig ställas som ansvarig för en försenad leverans som ligger utanför bolagets påverkningsmöjligheter. Detta inbegriper (punkt 4.) samt grossisters eller tillverkares nuvarande lagerstatus och eventuellt försenade leveranser.

3.4 Ansvaret för produkterna som EC ska leverera ligger på köparen så snart produkterna har levererats enligt första stycket.

3.5 Vid leveranstillfället är det köparens ansvar att ta emot godset, kontrollera att alla kollin är levererade och i möjligaste mån kontrollera att godset inte är skadat. Köparen ansvarar för avlastning från transportfordon om inget annat anges vid beställning. Reklamationer på skadat gods skall ske direkt till fraktbolaget. Beställt material är juridiskt EC egendom tills dess att 90% av total betalning enligt avtal skett från beställaren.

3.6 Köparen ansvarar för att kontrollera, säkerställa och ange rätt leveransförhållanden, förutsättningar samt eventuella leveransavvikelser för varje leveranstillfälle vid beställning. EC kan aldrig ställas som ansvarig för feldimensioneringar rörande solproduktionsvärden, ekonomisk investeringsanalys, takytor, bärande konstruktion, utbyggnad av matningskabel, el-centralens skick och övriga tekniska och praktiska specifikationer som tillhör fastighetens konstruktion och skick. Vidare är köparen ansvarig för att fastigheten och dess tak hanterar de tillkommande laster som en solcellsanläggning medför.

3.7 Leveranstid anges i orderbekräftelsen och baseras på anskaffningstid, tillgänglighet samt leveranstid på de varor som köparen beställt. Leveranstid kan komma att variera beroende på aktuell tillgänglighet av produkter, ökad efterfrågan, helgdagar eller andra former av händelser som ligger utanför EC påverkan.


4. Force Majeure

4.1 EC har rätt att åberopa force majeure om avtalets genomförande helt eller delvis, tillfälligt eller permanent, hindras eller försvåras av omständigheter som EC inte bestämmer över, inbegripet försenad leverans till ”installatören” av delar, varor eller tjänster, om detta skett på grund av omständigheter, olycksfall och driftstörningar som EC eller ”installatören” inte skulle ha kunnat förutse.

4.2 I händelse av force majeure från EC:s sida senareläggs EC:s skyldigheter. Om denna force majeure pågår längre än sex månader har EC rätt att skriftligen häva den del av avtalet som inte kan utföras, samtidigt som paragraf 10 fortfarande gäller.


5. Garanti

5.1 EC ansvarar för kvaliteten på de varor och tjänster som de levererar på så sätt att EC tillsammans med grossist och/eller tillverkare ska återställa, återleverera eller kreditera, enligt EC:s val av åtgärd, eventuella felaktigheter som uppträder fram till leveransen och som reklameras inom 2 veckor från det att köparen upptäckte defekten (med undantag för fraktkostnader). Sådan åtgärd ingår endast inom Sverige.

5.2 Vid eventuella garantianspråk måste originalfaktura kunna visas upp eller skickas. Garantianspråken ställs mot resp. tillverkare och följer producentens villkor för dess specifika garantiåtagande.

5.3 Reparation eller byte av produkter och/eller övriga systemdelar medför ingen förlängning av gällande garantiperiod, utan den ursprungliga garantiperioden fortsätter att gälla. EC är framgent, efter den första leveransen behjälplig och fakturerar utefter den faktiska tidsåtgången för hanteringen av framtida garantiåtaganden.

5.4 Köparen måste reklamera synbara fel och brister inom 2 månader efter leverans, annars förfaller köparens rätt till anspråk gentemot EC. För konsument inom 2 månader från upptäckten av felet.

5.5 Reklamationer på övriga fel och brister ska, för att inte köparen ska förlora all rätt till anspråk på EC, göras inom 2 veckor efter att de upptäckts.

5.6 Garantin förutsätter normalt handhavande och att föreskriven kontroll och underhåll utförts.


6. Garantin gäller inte i följande fall:

6.1 Force Majeure (tex blixtnedslag, brand eller översvämning), felaktigt handhavande, överträdelse av säkerhetsföreskrifter, oaktsamt handlande, vandalism, djur, icke auktoriserad personals underhåll eller reparationsarbete.

6.2 Om de anvisningar om lagring, placering, prövning, installation, montering, kontroll, underhåll och/eller användning som EC eller ”installatören”meddelat inte har följts.

6.3 Om köparen eller tredje part, som inte EC har anlitat, har utfört arbeten på EC:s produkter utan tillåtelse från EC.

6.4 Om köparen underlåter att genomföra någon av de skyldigheter som köparen har mot EC enligt detta avtal.

6.5 Skador/fel som har uppstått på grund av ombildningar i byggnadens under- eller bärande konstruktion, för såvitt ingen är en del av EC:s produkter.

6.6 Skador som orsakats av andra personer än EC:s personal eller underleverantörer, eller av material, kemikalier och/eller byggmaterial som använts vid arbetena.


7. Ansvar

7.1 EC ansvarsskyldighet i samband med eventuella brister i produkter som levererats av EC begränsas till att uppfylla den garanti som nämns i artikel 5.

7.2 EC kan aldrig bli skadeståndsansvarigt för skadestånd eller skadekompensation förutom om och i så mån den uppståndna skadan beror på avsiktlighet eller grov vårdslöshet fel från EC:s eller EC:s anställdas eller ”installatörens” sida. Förutom om skadan beror på avsiktlighet från EC självt, kan dock inget ansvar läggas på EC för följdskador eller indirekta skador.

7.3 I samtliga fall där EC är betalningsskyldigt för skadestånd ska sådant skadestånd aldrig vara högre än antingen det fakturerade värdet på de levererade produkter som orsakat skadan eller som har samband med skadan, eller, om skadan täcks av EC:s försäkring, det belopp som försäkringsbolaget faktiskt betalar ut. EC bestämmer vilket av dessa belopp som ska gälla.

7.4 När köparen är privat konsument har köparen de rättigheter och krav som konsumentlagstiftningen ger i händelse av brister i efterlevnad av normala försäljningskrav.

7.5 Ansvarsbegränsande, uteslutande eller fastställande villkor, som i samband med de levererade produkterna kan innebära att EC:s leverantör eller underleverantörer kan komma med invändningar, kan även användas för att EC ska kunna komma med invändningar mot köparen.


8. Betalning och säkerhet

8.1 Om inget annat har överenskommits skall betalning göras i enlighet med detta avtal .

8.2 Köparen avstår från varje rätt att kvitta några som helst belopp som köparen har att erlägga till EC. Inga garantianspråk eller försenade delleveranser kan flytta fram betalningar som köparen är skyldig att erlägga.

8.3 Om köparen underlåter att betala en skuld anses köparen, även utan betalningsanmodan, direkt vara försenad med denna betalning. Från och med den dag då köparen är i dröjsmål har köparen att till EC erlägga ränta att beräknas per månad eller del av en månad så länge dröjsmålet varar. EC förbehåller sig rätten att neka köp. EC kan komma att genomföra sedvanlig kreditprövning av potentiell kund.


9. ROT-avdrag

För det fall köparen använder sig av möjlighet till ROT-avdrag gäller följande:

9.1 Ägaren av fastigheten måste vara beställare av installationen.

9.2 Ägaren av fastigheten måste vara berättigad till ROT-avdrag, ha tillgång till skatteavdrag och ha tillräckligt utrymme kvar att utnyttja från skatteverket. Om skatteverket nekar utbetalningen av ROTavdrag faktureras kunden ROTavdragsbeloppet. Beställaren är betalningsskyldig för detta belopp och betalning skall betalas till entreprenören inom 10 dagar från fakturering. Dröjsmålsränta utgår från och med den dag entreprenören begärde betalning från skatteverket.


10. Hävning och ångerrätt

10.1.Avtal om köp kommer att ingås på distans och därmed gäller ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) för konsument. Företag avsäger sig sin ångerrätt vid godkännande av offert.

10.2 Är köparen privatperson så kan denna ångra sitt köp genom att kontakta EC inom 14 kalenderdagar från den dag köparen tog emot varan, dock tidigast den dag köparen fick föreskriven information om sin ångerrätt.

10.3 Om köparen som privatperson vill utöva sin ångerrätt ska köparen kontakta EC för anvisat returförfarande.

10.4 Om ångerrätten utövas av privatperson så måste köparen snarast samråda med EC om att returnera produkterna till ”installatören”. Köparen får utöva sin ångerrätt endast om denne returnerar produkterna och originalförpackningarna fullständiga, oskadade och i väsentligen oförändrat skick som när köparen mottog dem. Returkostnaderna för produkterna ska betalas av köparen.

10.5 All medföljande dokumentation, alla garantibevis och förpackningsmaterial måste bifogas returförsändelsen.

10.6 Utöver ovan nämnda ångerrätt kan köparen, när denne är privat konsument och dessutom har avtalat om installation, utan att ange orsak, häva avtalet upp till fyra veckor före avtalat leveransdatum för installation. En avbokningskostnad på upp till 20 % av ordervärdet kan då komma att faktureras köparen.

10.7. Om köparen underlåter att uppfylla en eller flera av sina förpliktelser, inte uppfyller en förpliktelse i tid eller inte uppfyller den helt, förklaras i konkurs, begär (tillfälligt) uppskov med betalningar har EC rätt att senarelägga avtalsutförandet eller helt eller delvis häva avtalet skriftligen. EC beslutar själv vilken av dessa åtgärder som ska vidtas, och bibehåller sina samtliga rättigheter till ersättning av kostnader, skador och intressen.

10.8 EC ansvarar för att leverera material enligt avtal, när medparten (90% enligt specifikation) av varorna anlänt är det köparens skyldighet att fullfölja betalningsplanen gentemot EC. EC är dock alltid ansvarig för att, vid händelse, se till att försenat material alltid levereras till köparen inom 3 månader från det att första leveransen skett.


11. Personuppgiftsbehandling

EC är enligt personuppgiftslagen (1998:204) ansvarigt för de personuppgifter som behandlas enligt denna punkt. Personuppgifter som lämnas till EC kommer att behandlas för att kunna fullgöra ingångna avtal eller skyldigheter som föreligger enligt lag eller annan författning. Personuppgifterna kan komma att lämnas ut till ombud eller underleverantörer som EC anlitat för att fullgöra förpliktelser i detta Avtal. Vidare kan personuppgifterna komma att användas för marknadsanalyser, statistik och för att utvärdera och informera om tjänster och produkter. Personuppgifter kan även komma att behandlas för marknadsföringsändamål. Kund som motsätter sig att personuppgifterna behandlas för marknadsföringsändamål kan när som helst, för att förhindra sådan behandling, meddela EC detta. Kunden har rätt att på begäran kostnadsfritt en gång per år få information om vilka uppgifter som finns registrerade om denne samt för vilka ändamål dessa uppgifter behandlas. Kunden kan även begära rättelse av felaktiga uppgifter om kunden. Begäran om sådan information eller rättelse ska vara egenhändigt undertecknad och ställas till EC.


12. Tillämplig lag och tvistlösning

Svensk rätt är tillämplig på detta avtal. Alla eventuella tvister mellan parterna i samband med detta avtal ska prövas av behörig domstol med Örebro tingsrätt som första instans.